De expert aan het Woord: Illustrator Lieneke Post
“Complexe vragen eenvoudig uitbeelden: dat is de kracht van mijn tekeningen!”
“Een tekening werkt anders dan een foto. Een foto laat je alvast met iemand kennismaken, of de sfeer proeven van een omgeving. Een tekening is een ander middel, het heeft zijn eigen kracht. Je kunt bij een tekening bijvoorbeeld gebruik maken van metaforen of overdrijvingen, waardoor je ook abstractere thema's kan verbeelden.
Kernachtig en vrolijk
In een illustratie laat ik het liefst weg wat er niet toe doet. Ik houd het zoveel mogelijk bij de kern: de boodschap van mijn klant. In de illustraties voor een klant had ik bijvoorbeeld steeds de poppetjes zonder neus getekend. De neuzen waren niet nodig om de boodschap over te brengen. Dat viel de klant pas na een jaar op, ze had het niet eerder gemist. Mijn tekeningen zijn niet alleen kernachtig, maar ook altijd vrolijk. Ik houd van blijheid, ik hoop dat mijn tekeningen het leven net iets leuker maken. Een vrolijke illustratie brengt ook wat lucht in de situatie. Zelfs bij zware onderwerpen kan een tekening een glimlach om je lippen toveren.
Onderscheidend
De meeste bedrijven kiezen voor een foto als ze beeld willen bij een tekst. Het is dus onderscheidend als je gebruik maakt van een tekening. Je valt op, het oog van de kijker wordt er sneller naartoe getrokken. Ik verwerk de huisstijlkleuren van het bedrijf in de tekening, zodat het helemaal bij de onderneming past. Een kleurenpalet van maar drie kleuren vind ik meestal het mooiste. Teveel verschillende kleuren maakt het onrustig.
Kiezen
Ik maak eerst kennis met een nieuwe opdrachtgever. Dan krijg ik meer gevoel bij het bedrijf en het onderwerp waar ik over moet tekenen. Zodra ik duidelijk heb wat de vraag is en welke verwachtingen er zijn, stel ik een offerte op. Na akkoord leg ik in een paar schetsen mijn ideeën vast. Ik maak altijd meer ontwerpen. Dan heeft mijn opdrachtgever iets om uit te kiezen, en ik kan al mijn creativiteit kwijt.
Even in portefeuille
Heeft de klant een favoriet gekozen, dan werk ik het ontwerp verder uit. Als ik tevreden ben met het resultaat, krijgt de klant nog een laatste feedbackronde. Soms vraagt de klant om de conceptschetsen niet weg te gooien, maar nog even in portefeuille te houden. Omdat de klant verwacht later nog een keer een vergelijkbaar onderwerp nodig te hebben, of simpelweg omdat hij op dat moment nog geen budget heeft om meerdere illustraties te laten maken.
Doorlooptijd
Het eindproduct kan een strip zijn, cartoon of zelfs een infographic. Mijn gemiddelde doorlooptijd is een maand. Ik heb wel tijd nodig om iets uit te denken, te structureren en te visualiseren. Maar heb je een spoedje of een eenvoudige opdracht, dan lukte het me bijna altijd wel om eerder iets op te leveren. Een kennis van mij wilde eens één koffer getekend hebben voor zijn website. Dat is zo gebeurd natuurlijk, daar hoef ik geen maand op te broeden.
Ideale klant
Ik word blij van iemand die echt houdt van zijn vak! Mijn ideale klant is goed in zijn werk en wil daar iets over vertellen aan een breed publiek. Ik kan mijn doelgroep niet verder in een hokje stoppen. Ik denk namelijk dat veel bedrijven wel eens een goede illustratie kunnen gebruiken. Het op eenvoudige wijze een complex onderwerp uitbeelden is een uitdaging waar ik graag mijn tanden in zet. Zo heb ik wel eens voor een LUMC professor een nieuwe behandelmethode uitgelegd door eenvoudige tekeningen. Maar ik kan ook meetekenen tijdens een workshop, een menukaart illustreren of bijvoorbeeld de dienstverlening van Purple Lily uitbeelden. Alles is mogelijk. Juist dat maakt mijn vak zo leuk!”
Meer weten?
Wil je meer weten wat Lieneke Post voor je kan betekenen? Kijk op http://www.lienekepost.nl/
En natuurlijk kan Purple Lily je helpen om jouw totaalplaatje kloppend te maken!