De expert aan het woord: tekstschrijver Bianca Mokkenstorm

Het nut van een tekstschrijver?

Minder zweetdruppels, meer effect.


“Ik heb het leukste beroep van Nederland. Mensen de oren van het hoofd vragen over de meest uiteenlopende zaken. Rondsnuffelen in andere bedrijven. Lekker letters aan elkaar rijgen tot mooie zinnen. Teksten nog een beetje oppoetsen en bijvijlen, net zolang totdat alles precies klopt en de lezer het juiste gevoel krijgt. Heerlijk. Maar dat zal u waarschijnlijk worst zijn. U vraagt zich gewoon af waarom u als ondernemer een tekstschrijver zou moeten inhuren. What’s in it for you?

 
Tijdwinst


Eigenlijk kan ik het me niet voorstellen, maar echt: veel van mijn klanten hebben een broertje dood aan schrijven. Het zijn prima ondernemers, weten exact waarom hun product of dienst zo geweldig is, maar het op papier zetten? Liever niet. Het zweet breekt hen uit bij de gedachte alleen al. Bij een enkeling smeult diep van binnen wel een taalvuurtje, maar is de agenda te dichtgemetseld om zich bezig te houden met tekstschrijverij. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Bel of app een bevlogen tekstschrijver et voilá: mijn collega’s en ik verzinnen de woorden waar je bij staat! 


Meer dan foutloos


Als je een tekstschrijver inhuurt, hoef je je niet meer druk te maken om de d’tjes en t’tjes in je tekst. Je mag er vanuit gaan dat die hindernissen al foutloos zijn genomen. Maar dat zijn niet de enige punten op de i die ik in een tekst zet. Ik maak bijvoorbeeld ook gretig gebruik van de meerwaarde van SEO en SEA. Door optimale zoekmachinebestendige woorden op een fijne manier door mijn zinnen te vlechten, popt de tekst bij de juiste kandidaat of klant naar boven. Ook een overleg met bijvoorbeeld Purple Lily werkt heel prettig voor mij. Als ik eenmaal weet welke klantbeleving de tekst moet oproepen, dan kan ik daar heel bewust naartoe schrijven. Schilderen met woorden, zeg maar.


In de roos


Eén van mijn specialiteiten is arbeidsmarktcommunicatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik “werken bij”-rubrieken vul met verhalen van enthousiaste medewerkers. En dat ik gortdroge functiebeschrijvingen en soms wanhopige hulpkreten om extra handjes ombouw tot opvallende vacatureteksten. Teksten die precies díe sollicitanten aantrekken waar de werkgever nou net om zat te springen. Leeftijd, sekse of aantal jaren ervaring mogen niet specifiek worden benoemd. Maar door te spelen met de tone of voice, met woorden een bepaalde sfeer te creëren of een specifieke volgorde aan te houden bij het noemen van de arbeidsvoorwaarden wordt er toch een filter ingebouwd. Alleen de juiste mensen voelen zich aangetrokken tot de tekst. Het wordt misschien een kleinere stapel sollicitatiebrieven dat u op uw bureau vindt, maar wél met de interessantste kandidaten!


Soms een beetje gek 


Door de jaren heen heb ik al veel opdrachten voorbij zien komen. Persberichten, nieuwsbrieven, webteksten, vacatures. In alle soorten en maten. En dan nét op het moment dat je denkt dat niets je meer kan verbazen, krijg je een opdracht die je nooit meer vergeet. Een van mijn klanten had zijn zinnen gezet op een speciale kandidaat voor een vacature. Hij kende haar al, maar ze zat eigenlijk wel prima op haar huidige werk. Mijn klant ging op oorlogspad. Hij had een juten zak gevuld met cadeautjes en voor zichzelf al een Sinterklaaskostuum gehuurd. Het enige dat nog ontbrak was een flitsend sinterklaasgedicht waarmee de vrouw over de streep kon worden getrokken om volmondig “Ja” te zeggen tegen de baan. Ik heb in geen tijden met zó’n brede glimlach achter mijn laptop gezeten. En die kandidaat? Die begint volgende maand bij mijn opdrachtgever!”


Inspiratie gekregen?

Wil je meer weten over het werk en de mogelijkheden van Bianca Mokkenstorm? Kijk op www.textonthebeach.nl

 

En natuurlijk kan Purple Lily je helpen om jouw totaalplaatje kloppend te maken!