De expert aan het woord: webbouwer Marcel de Haan

Zorg dat je website past bij de identiteit van je bedrijf!

“Vroeger werd iedere website op maat gemaakt door een gespecialiseerde webbouwer. Dat moest ook wel, want de meeste mensen hadden er geen kaas van gegeten. Daardoor kreeg ieder bedrijf bijna vanzelf een unieke site, die paste bij de cultuur en identiteit van de onderneming. Met name met de komst van WordPress is dat helemaal anders geworden. Voor een paar honderd euro koop je nu een template en sleutel je zelf een website in elkaar. Een kind kan de was doen. Lijkt het.


13-in-een-dozijn

Internet staat tegenwoordig bol van in elkaar geflanste websites die nét de plank misslaan. Dat vind ik echt jammer. Een site met de verkeerde uitstraling is funest voor je klantbeleving: het schrikt potentiële klanten af  en trekt aan de andere kant doelgroepen aan waar je niet op zit te wachten. Een website is een belangrijk onderdeel van de reis van je klant. Die moet gewoon goed in elkaar steken, hij moet kloppen. Het lijkt misschien een beetje op preken voor eigen parochie, maar ik waarschuw mensen ervoor om niet klakkeloos gebruik te maken van dit soort 13-in-een-dozijn-templates. Een hypermoderne, flitsende lay-out slaat bij een degelijk administratiekantoor de plank volledig mis. Een wazige foto vertekent letterlijk het beeld, en laat jouw prima bedrijf zomaar overkomen als  een amateuristische onderneming. Denk dus goed na wat je doet.


Laat je bezoeker niet wachten

De wereld gaat steeds sneller, mensen raken verwend en ongeduldig. Je houdt de aandacht maar moeilijk vast, voor je het weet is een potentiële klant weer doorgesurfd naar de concurrent. Het aantal secondes dat je met je vingers op tafel moet tikken voordat de pagina opent is daarom cruciaal. De snelheid waarmee een website laadt is dan ook een "ranking factor" in Google. Ik houd daar bewust rekening mee bij het bouwen van een site. Soms is het beter om niet teveel technische hoogstandjes uit te halen, als het de vaart eruit haalt. Dan laat je artistiek misschien wat liggen, maar bereik je wél je doelstelling. En daar gaat het toch om. Dat soort overwegingen neem ik altijd wel mee in een adviesgesprek met de klant. 


Neem jezelf serieus

Natuurlijk is het niet voor iedereen mogelijk om een dure website te laten ontwerpen. Een kleine ZZP’er of startend bedrijf heeft soms de financiële middelen gewoon niet. Dan kan een vast format á la WordPress zeker een oplossing zijn. Maar dan nóg is het belangrijk om je bedrijf serieus te nemen. Denk niet “dat doe ik even snel tussendoor”.  Trek een paar uurtjes uit voor een goede tekst, of huur een tekstschrijver in.  Kies voor een professioneel logo. En mijn gouden tip voor klantbeleving? Investeer in een paar foto’s van een vakfotograaf. Het is misschien wat duurder dan wat kiekjes van de buurjongen om de hoek, maar het doet wonderen voor je uitstraling. Het eerste beeld dat een potentiële klant van je krijgt, moet gewoon goed zijn!”


Is de identiteit van jouw website al helemaal dik in orde?

Of wil je toch meer weten over de klantbeleving van jouw website, het werk en de mogelijkheden van Marcel den Haan en zijn bedrijf? Kijk op www.comphaan.nl

En natuurlijk kan Purple Lily je helpen om jouw totaalplaatje kloppend te maken!