Expert aan het woord

Ron Zijlmans over de wereld achter een logo: Laat zien wie je bent!

Purple Lily kijkt naar de totale corporate identity, ik houd me alleen bezig met het grafische gedeelte ervan. Dat lijkt misschien een klein onderdeel, maar het vormt een essentiële basis. Er zit een hele wereld áchter een logo, die je misschien niet zo snel vermoedt. En juist in deze tijd, waarin beeld het steeds meer wint van tekst, is het goed om daar even bij stil te staan. 

 

Eerst die kop koffie

Toen ik in het mooie jaar 2000 Ron Graphic Power startte kwam ik er al snel achter dat ik het liefste voor de wat kleinere bedrijven werk. Zo’n onderneming met korte lijnen en een grote betrokkenheid bij de basis van het bedrijf, daar voel ik me thuis. Waar men het normaal vindt als ik niet direct mijn schetsboek pak en ga rennen zodra ik een opdracht krijg. Ik wil namelijk eerst een kop koffie drinken met mijn klant en even de tijd nemen om erachter te komen wat een nieuw logo of andere huisstijl moet toevoegen aan het bedrijf. Eerst terug naar de bedoeling, dan aan de slag. Zie deze blog als mijn kop koffie met jou.

 

Klantbeleving

Tijdens onze kop koffie wil ik weten hoe jij je wilt presenteren aan de wereld. Dat gaat verder dan alleen het product of de dienst die je levert; het is óók wat je wilt uitstralen. Hoe wil je overkomen bij de doelgroep die je wilt aanspreken? Welke identiteit wil je krijgen, wil je warmte overbrengen of juist dynamiek? En hoe wil je dat doen, wie wil je bereiken? Als bezoeker van de website van Purple Lily denk je nu vast “Hee, waar heb ik dat meer gehoord?”. Klopt, want ook ik heb het hier over een belangrijk stuk klantbeleving.

 

Kleurkeuze

De keuze van de kleur van je huisstijl is bijvoorbeeld een belangrijk aspect van die klantbeleving. Een kleur is namelijk één brok communicatie. Het roept soms onbewust sterke reacties en verwachtingen op bij de kijker. Kies voor rood als je krachtig en dynamisch wil overkomen. En gebruik blauw of groen voor een meer rustgevender uitstraling. Een rood logo voor een ziekenhuis? Dat zou ik liever niet doen, daar worden patiënten onrustig van. Maar het is natuurlijk een prima kleur voor een sportclub bijvoorbeeld. Speel bewust met verschillende kleurnuances, omdat ook die weer een ander gevoel oproepen. 

 

Doordacht simpel

Kan de kijker bij het zien van je logo makkelijk de associatie leggen naar jouw bedrijf? Dat kan bijvoorbeeld door je product of dienst terug te laten komen in het beeld. Maar maak ook hierin bewuste keuzes. Een erg ingewikkeld logo roept misschien teveel vragen op. Terwijl een ogenschijnlijk eenvoudig  beeld onbewust wél de link kan leggen naar jouw onderneming en makkelijk blijft hangen in het geheugen. Hou het daarom doordacht simpel, want dat werkt.

 

Professional

Al koffiedrinkend komen we erachter welke weg je in wilt slaan met je uitstraling. En dan wordt het tijd voor de volgende stap: de vormgeving. Meestal heb je al een grof idee in je hoofd. Ik werk dat uit tot een concreet ontwerp dat écht bij jou en je bedrijf past. Als professional heb ik een frisse, onafhankelijke blik, die vaak tot verrassende resultaten leidt. Je zult zien: een investering in iemand die deskundig met je meedenkt is niet alleen fijn. Het levert ook een hoger rendement op, omdat klanten je beter weten te vinden en zich eerder voelen aangetrokken tot je bedrijf. En daar doe je het natuurlijk voor!

Meer weten over Ron Graphic Power? Surf naar www.ron.nu

En natuurlijk kan Purple Lily je helpen voor de verdere uitrol van je totale klantconcept!