Oefening voor ZZP’ers:

Bekijk je merk eens van een afstandje

Neem eens afstand van de dagelijkse zaken. Ga hardlopen, zit op je favoriete bankje in het park of loop over het strand. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar even weg bent uit je dagelijkse beslommeringen. Is het gelukt? Ben je even weg? Goed. Kijk dan eens met een afstand naar je bedrijf. Wat zie je dan? Is er een duidelijke visie, een uniek product, een opvallend merk? Kortom: is het voor (potentiële) klanten duidelijk waar jij goed in bent en wat jij kunt bieden? En kiezen ze wel voor jou, en niet voor de concullega?

 

Je bent je eigen merk

Het klinkt misschien gek, maar als zzp’er ben jij je eigen merk. Niet alleen je talenten en kwaliteiten bepalen je omzet. Ook de manier waarop jij jezelf in de schijnwerpers zet is belangrijk voor klandizie. Je kan echt topartikelen fabriceren of geweldige dienstverlening in de aanbieding hebben, als niemand het weet of mensen er geen goed gevoel bij krijgen, nemen ze toch geen contact met je op. Zorg dus dat jouw merk opvalt en de juiste uitstraling heeft.

 

Waarom kiezen klanten voor jou?

Vraag je af waarom een klant zaken met jou doet en niet met iemand anders. Waarom komt hij steeds terug? Lever je zo’n goed product? Is jouw prijs/kwaliteitsverhouding interessant? Of gunt hij je de omzet omdat er een persoonlijke klik is? Waarschijnlijk is het een beetje van alles. En juist als je zzp’er bent speelt de gunfactor een grote rol bij de beslissing om klant te worden én te blijven. Dat is fijn, maar ook kwetsbaar.

 

Jij bent je bedrijf

Als zzp’er ben jij het bedrijf. De eerste persoon die de klant aan de lijn krijgt voor informatie, de persoon die de offerte opmaakt, de persoon die het werk uitvoert én de persoon die de klachten verhelpt. Dat je als eigenaar van een eenmanszaak zoveel petten op hebt is misschien even schrikken. Maar het grote voordeel is dat je juist door al die verschillende rollen totale controle hebt over de manier waarop je klanten worden benaderd. En dat kun je benutten!

 

Durf te vragen

Om alle rollen optimaal te kunnen spelen, moet je er eerst achter zien te komen hoe jouw klanten je bedrijf eigenlijk beleven. Daar is maar één manier voor: vraag het ze eens! Wat vinden ze van jouw onderneming? Wat doe je goed? Waarom hebben ze voor jou gekozen en doen ze dat nog steeds? Waar zijn ze minder tevreden over? Toegegeven, het is best spannend om die vragen te stellen. Maar het levert waardevolle informatie op, waar zowel je klanten als jijzelf iets mee opschieten. Vind je het lastig om zelf te vragen om feedback, besteed het dan gerust uit. Het gaat er immers om dat je de juiste input krijgt.

 

Enthousiaste klanten

Misschien blijkt wel dat er nog wat geschaafd moet worden aan je merk. Dat is helemaal niet erg, jouw onderneming wordt er alleen maar beter van! Doordat je nu precies weet aan welke knoppen je moet draaien kun je duidelijker staan voor je kwaliteiten en weten potentiële klanten precies wat ze aan jou hebben. Als je klanten net zo enthousiast over jouw producten en dienstverlening zijn, komen ze terug. Want blije klanten zijn trouwe klanten. Ze blijven voor jou kiezen en leveren mond-op-mond-reclame. En laat dat nou net zijn wat jij nodig hebt voor meer omzet!

Kreeg je alleen maar positieve feedback en hoefde er niet geschaafd te worden aan je merk? Geniet dan nog even lekker van dat strand!

Hulp nodig bij de klantbeleving van jouw bedrijf? Neem contact op met Purple Lily. Want ik kan je daarbij helpen!